torsdag 25 februari 2010

Mellanmål

Brukar du äta mellanmål?

Mellanmål är en väldigt viktig måltid för min del, då måltiden ger mig energi, jag håller uppe mitt blodsocker (ett jämnt blodsocker hålla mig på gott humör) och jag är inte vrålhungrig när jag väl ska äta lunch eller middag.

Här kommer tips på bra mellanmål:

Keso 4%med skinka/kalkon
Keso 4% och fruktsallad
Keso 4% med en 1/2 avocado
Jag brukar ta i princip hela burken (250g)

Kesella lätt 1% (ca 4 stora msk) blandat med Kesella vanilj (ca 2 stora msk)
Kesella lätt 1% (ca 1/2 burk) blandat med funlight (du får hitta egen mängd)

1 Ägg och en 1/2 avocado
Fullkorns bröd med kalkon, sallad, ost och en 1/2 avocado
En näve solrosfrön/nötter
1 Proteindrink ( pulver från dalblads) och några nötter



Mellanmålet bör innehålla (för min del) en större mängd protein och fett än kolhydrater. När det väl är dax att äta mellanmål, är det viktigt att inte bombadera kroppen med kolhydrater (då kolhydrater innehåller socker och sockerbomb vill vi inte ha).

Jag säger varken BU eller BÄ - utan detta är mina tips på ett bra mellanmål och det är mellanmål som passar mig och som håller uppe mitt blodsocker, samt håller mig mätt under en längre period.

Smaklig måltid =)

Inga kommentarer: