torsdag 15 april 2010

Mellanmål

Det är många som frågar mig om mellanmål, har skrivit om det tidigare här i bloggen, men det verkar vara så att vi inte riktigt vet vad vi ska äta, hur mycket och varför vi ska äta mellanmål. Så här kommer lite tips igen!


Kroppen mår bra av att ha ett jämt blodsocker som inte åker

berg och dalbana. Om blodsockret sjunker för lågt kan du

bli okoncentrerad och på dåligt humör, du kan till och med

få ont i huvudet. Blodsockret går upp av mat och då känns

det bra. Allteftersom magen bryter ner och använder maten

sjunker blodsockret, du blir hungrig och det är dags att fylla

på med ny mat. Lågt blodsocker gör dig sugen på att äta.

Därför är det bra att du vet vad du ska äta, annars är risken

stor att det blir för mycket godsaker i stället för mat.


Jag äter ungefär fem gånger om dagen. Frukost vid 07.00, mellanmål 10.00, Lunch ca13.00, stort mellanmål vid ca16.30, middag ca 19.30-20.00.


Jag försöker äta ungefär ca250kcl till mellanmål, självklart kan det skilja från person till person.


TIPS PÅ MELLANMÅL:


ca 150-200g Keso 4% med apelsin och lite linfrön eller andra nötter.

ca 150g-200g Keso 4% med 1 dl yoghurt


Protein drink med jordgubbar och lättmjölk. (protein från dalblads) + några nötter.


Fruktsallad med nötter/frön


1 grov/fiberrik smörgås med smör och kalkon och grönsaker på + ett ägg.


En näve nötter/frön (cashewnötter, mandlar, valnötter, hasselnötter, solrosfrön)


En halv avocado + ett ägg


Avocado/kesoröra på en fiberrik smörgås



Som du ser, låt fantasin flöda. Det jag brukar tänka på är att få i mig lite mer av protein och fett - och mindre kolhydrater. Samma sak där, det är så olika - testa dig fram och se vad just DU behöver. Finns inga rätt eller fel.


Jag brukar säga, ät allt MEN ät med MÅTTA!


Smaklig måltid!


1167656392.jpg





Inga kommentarer: