måndag 17 maj 2010

Danmark VS Island









Home sweet home, i´m back!

Vilket äventyr, vilket land, vilken grej - wow jag är helt till mig!
Jag och min kära vän Inger trodde att vi skulle få en shoppingresa till Köpenhamn och vi hade laddat rejält för att komma hem med (minst) 10 påsar. Sent Onsdag kväll anlände vi i Köpenhamn, efter en helt ok tågresa. Det blev till att slänga in resväskorna på Scandic för att sedan bege sig ut för en bit mat. Upp tidigt Torsdag - Sandra & Inger klädde upp sig och åt en stabil frukost för att inta Köpenhamns alla lyxaffärer - shopping var ju fokus för resan. Vi kom inte långt förens vi märkte att HELA Köpenhamn va stängt, alla verkade fira Kristi himmelfärd. AJ AJ AJ...ingen rolig syn. Tråkigt väder och ingen shopping. Alright, Jeppe sa vi måste gå och se den där 'Havsfrun', en sjöjungfru som tydligen är poppis i danskeland. Efter att ha promenerat i 2 (!!!!!!!!!!!) timmar i världens kallaste land, så kändes det iaf, fick vi detta up in our face :


Den lilla sjöjungfrun är i Shanghai - W H A T, du skojar med mig...är en TV skärm allt vi får. Aja, besvikelsen byttes snabbt ut till asgarv...det var ju faktiskt rätt så roligt. Vi promenerade vidare och efter ca 3 1/2 H promenar fick vi äntigen lunch och ja vi åt lunch ute i stormen.

Under lunchen fick vi en överraskande besked - killarna slängde upp en bok om 'ISLAND' och sa i kväll 22.30 sitter vi på flyget till ISLAND. VA, ni skojar? Vad hände? Hallå? Shoppingen då? Eller...WOW vad COOLT...Haha, helt otroligt. (mer om Island snart)

Kändes som att varenda led hade stelnat efter lunchen, så vi bestämde oss för att fortsätta GÅ. Vi tog oss till Christiania (den 'fria' staden), där inne kan man, om man vill, köpa lite gott gräs och röka på. OCH DET ÄR HELT OK! VA vilken grej, haha, kände mig inte allas hemma och jag blev lite lätt mobbad av gänget då jag har lite för mkt fördomar mot droger och 'sånna' människor. Dagen gick och inte många timmar där på var vi på Island. Coolt och konstigt.


Inger leker på flygplatsen.


Första dagen på Island - JA vi fick shoppa i 3 timmar...alltid nåt =) Det blev en väska från Friis Company, mycket fin!



Efter shopping, luch och glassbreak begav vi oss till en plats ca 1 1/1 H från Reykjavik. Här ser ni varma källor, greiter (tror det stavas så). Riktigt coolt att se det bubbla och ånga! Hela Island värms upp av dessa varma källor (geotermisk energi) och det är helt unikt.



Var femte minut 'exploderar' det upp vatten och ånga ca 20 meter upp i luften. Tror denna var den andra största i världen.


Fint vattenfall!




Här ser ni rök i från den MÄKTIGA vulkanen Eyjafjallajökull, som har orsakat en hel del under den senaste månaden.


Här är vi och badar i varma källor, i detta vatten var det ca 40 grader. Men också vääääldigt kallt uppe på land.
Riktigt fräckt!



Som sagt jag har haft en helt fantastisk semester med käresta och goda vänner, från hela mitt hjärta tackar jag för denna upplevelse. Alla borde åla till Island för 3 dagar och titta på det vackra landskapet.

Sweet dreams!




Inga kommentarer: