lördag 16 oktober 2010

Hur viktigt är frukost för dig?


För mig är frukost det viktigaste målet under dagen. Det ger mig en bra start på dagen och jag känner mig full med energi när jag springer (läs: går) ner till jobbet. Min frukost består oftast av havregrynsgröt (gjord på 1 1/2 dl havregryn) med skivad banan(1/2 banan), linfrön och kanel på. Vid sidan av blir det alltid ett ägg, en kopp kaffe och vatten. Bra start för dagen, för mig, iaf!


Hur viktigt är frukost för dig?

Genom att äta frukost hjälper man till att stabilisera blodsockernivåerna som kontrollerar aptiten. Du blir också mindre hungrig under dagen om du äter frukost vilket kan leda till mindre småätande och reducerad risk för övervikt.
Studier har också visat att en bra frukost kan minska risken för diabetes, de som äter frukost har lägre blodsockernivåer vilket annars ökar risken för utveckling av diabetes.
Frukostens huvudsakliga hälsofördelar
- Mindre risk för övervikt
- Mindre småätande under dagen
- Bättre koncentrationsförmåga
- Stabiliserar blodsockernivåerna (mindre risk för diabetes)

I mina ögon finns det bara en massa positiva fördelar med att äta frukost och kom ihåg att frukosten bör bestå av ca 30% av dagens matlagning, alltså ett rätt så stort mål.




Frukosttips:
Havregrynsgröt med ett kokt ägg till
Turkisk yoghurt med färska bär
Hemmagjord musli med mjölk eller naturell yoghurt med ett kokt ägg till.(musli gjord på linfrön, havregryn, nötter, pumpafrön, tranbär, gojjibär, havrekli och mycket mer. Använd din fantasi eller googla =) )
Osötat fullkornsbröd med kalkon och ost på. Något som är gott på smörgås är solrosskott.

Ja som du ser är det finns det hur mycket som helst att välja på till frukost, det gäller bara att ta sig tid. Prioritera din frukost och jag lovar dig att du kommer att må så mycket bättre, samt du kommer få bättre resultat i din träning.

Hör av dig om du vill ha fler tips på frukost, jag har massa bra frukosttips - varför? Jag älskar frukost =)


Inga kommentarer: