söndag 19 december 2010

Att växa genom möten..

Är en av Kaj Pollaks fantastiska böcker. I kapitel '" Tankar är skapande' skriver han följande;

" SÄG: Jag kan ändra mina tankar om mig själv. SÄG:Jag kan ändra mina tankar om andra människor. Detta är onekligen helt sant och i grunden revolutionerande. Människan kan ändra sina tankar. Du kan ändra dina tankar om en annan människa. Du kan ändra dina tankar om dig själv. Ett EX. Tänker jag om en annan människa "det där är en besvärlig typ" så kommer den andra mycket lätt och ofta helt omedvetet att tillfredsställa mig genom att bli "besvärlig"

Hela kapitlet handlar om att det är JAG själv som skapar mina tankar - och att det är JAG själv som väljer HUR jag vill tänka om mig själv samt om andra människor. Ger du människan du möter en chans att ens visa vad, hur och varför? Eller är du en person som lätt dömer ut, innan personen i frågan ens har hunnit öppna upp munnen?

En liten tankeställare så här Söndagen den 19 december - fem dagar innan jul, den fjärde advent.
Ta hand om dig och dina nära och kära!


Inga kommentarer: