onsdag 30 mars 2011

Fläskpannkaka á la LCHF

Favorit i repris....från ett inlägg i Mars 2011.

Hola!

I går gjorde jag LCHF fläskpannkaka, eller ja rättare sagt, det blev mer som en omelett - men gott! Nedan finner du grundreceptet som jag hittade på Airams matblogg. I går gjorde jag en mindre form så jag tog endast i 4 ägg, en 0.75 dl grädde, 1 pkt bacon, ca 150 g keso, några 'klickar' smör och ca 1 dl ost. Det blev kanongott!

Ingredienser:
3 pkt bacon
8 ägg
1½ dl vispgrädde
50gram smör (det räcker med ca 20 gram smör, alltså endast några klickar. I allafall för mig)
250gram keso
150 gram fet smaklös ost (tex gräddost)


Ugn 225 i ca 15-20 minuter.

Finstrimla bacon och fördela på en långpanna med smöret i mindre klickar. Grädda/stek tills baconet antagit krispig karaktär och fettet bubblar ordentligt. Vispa under tiden upp ägg med grädden och rör ner keson. Övervispa inte - det räcker att det blandar sig hyggligt. Strö små osttärningar på baconet och sen äggstanningen över det. Grädda till pannkakan är vackert bubblig och fått gyllebrun yta.

Inga kommentarer: