tisdag 8 mars 2011

Jobbar du med personlig kontakt på dina klasser?

Vad gör du för att jobba med personlig kontakt innan, under och efter din klass!? Gör du det? Tänker du på att du ska göra det? Är det en utmaning för dig?

Jag kom och tänka på det i går att jag agera olika beroende på om jag kör en

BODYJAM®,

BODYPUMP® eller en

BODYBALANCE™. Det är rätt så fascinerande, tycker jag :)För mig är personlig kontakt (för dig som är Les Millsare pratar jag om CRC = kontakt rätta beröm), oerhört viktigt. Att skapa en personlig kontakt innan min klass, gör att jag får mina deltagare att känna sig 'hemma', 'trygga' och 'avslappnade'. Jag tycker även det är rätt så roligt att stämma av läget, tjitt-tjatta lite och bara få hänga lite innan klassen. Detta leder alltid till att jag får ett BRA ös på mina klasser och mina deltagare vågar ställa frågor eller också tjoa rätt ut i salen, när dem är peppade. Det är också lättare för mig att jobba just med CRC modellen -det handlar om att ge och ta.

Är inte det helt underbart!? Efter klassen är det lika viktigt för mig att finnas ledig för eventuella frågor.


Jag kom på i går att jag jobbar olika med att 'rätta' mina deltagare beroende på vilken klass jag kör. I

BODYPUMP® skapar jag alltid kontakt genom att säga namnet. Varför? Jag har samma deltagare som kommer vecka efter vecka, jag kan lätt 30 namn - varför? Jag har lärt känna mina deltagare och har skapat en trygg och varm kontakt med dem. Dem vet om att när jag säger namnet vill jag PEPPA eller rätta och dem vet att jag gör det med KÄRLEK.


När jag kör

BODYJAM® rättar jag genom att skapa ögonkontakt och jobbar med en tydligare coaching.

Ex. HÖger ben, VÄben, FRAM, BAK osv. Det funkar riktigt bra. Där efter ger jag alltid ett SUPER snyggt, JA - där har du den, PERfekt. osv.


När jag kör

BODYBALANCE™ jobbar jag ungefär på samma sätt som på när jag kör

BODYJAM®, fast jag jobbar mer med visuell cueing. d.v.s. om jag vill att dem ska lyfta bröstet, är jag extra tydlig och kutar i ryggen när jag andas in (för att stänga bröstet) och därefter lyfter jag upp och öppnar upp bröstet, samtidigt som jag andas ut.


Ja ni förstår, lite olika. Du som instruktör, hur brukar du göra? Är det något du har funderat över? Väldigt roligt ämne iaf. :)


Trevlig dag!

Sandy

Inga kommentarer: