söndag 20 mars 2011

Hippedehopp

Varför går just helgerna så fort, speciellt när man är ledig!? Helgen har vart helt underbar - har spenderat den med familj och vänner. Har både hunnit med 25 års kalas, middag med goda vänner och en sväng till Tjörn. Nästa vecka händer det grejer, då är det dags för Sportlife årliga konvent, där jag, tillsammans med Kenneth och Jonas, ska presentera en BODYPUMP®. Kommer bli grymt!

I dag gjorde vi lite home made burgers, super smarrigt. T.om. brödet var hemmagjort.

GI hamburgebröd/korvbröd

2,5 dl vatten (ljummet, 37 grader)
25 gram jäst
ca 7-8 dl Siktat/fullkornsdinkel mjöl. Blanda så som du själv vill ha det. Jag använder oftast 50/50
2-3 msk olja
salt
(i bland ringlar jag i lite houng för att få lite sötma, funkar bra.)

Nr. 1 Sätt alltid på ugnen. Denna gång ca 200 grader.
Värm vattnet på spisen til 37 grader, häll över vattnet i bunken där jästen ligger och rör om. Tillsätt sen oljan, salt och till sist mjölet. Knåda som bara den tills du har fått den perfekt degen, inte för torr och inte för klibbig. Låt jäsa i ca 30 min. Efter ca 30 min ta upp degen, knåda och dela upp degen i ca 8-10 bollar. Lägg ut bollarna på bakplåtspappret och tryck ut dem till hamburgelikanande figurer - låt jäsa i ca 15 min. Vispa upp ett ägg och pensla på hamburgarna, strö över sesamfrön och in i ugnen i ca 15-20 min i 200 grader.

(Om du ska göra korvbröd, rulla dem som korvliknande figurer)
Super enkelt, GI, inga tillsatser och gott!

Så här såg min hamburgare ut i



Älskar mina nya blåa dojjer!




Sweet dreams!

Inga kommentarer: