söndag 31 juli 2011

DU kan!


Har du svårt att motivera dig att gå i väg och träna när "alla andra ligger på stranden och gottar sig"?

Jag känner igen den där känslan. Jag älskar att vara mitt i centrum - d.v.s där allt händer. Jag är rädd för att missa något, om vi säger så :) Jag har kommit på att jag som människa mår så mycket bättre om jag motionerar, träna, håller mig aktiv (eller vad du vill kalla det) varje dag. Jag blir stolt över mig själv, att jag tar mig tid att och efter träningspasset mår jag så mycket bättre. Jag blir mindre rastlös, känner mig levande, pigg och fräsch och jag slipper känna ångest för att jag 'skippade' träningen. Daglig motion behöver inte ta timmar, utan 30 min till en timma om dagen räcker. På sommaren tar jag alltid ett break i från mina klasser för att kunna variera min träning och träna sånt som jag aldrig hinner med annars.

Under sommaren har jag bl.a. fokuserat på att löpträna och TRX träning. När jag åkte till Spanien hade jag med mig min TRX, perfekt att hänga i dörren, trädet eller annan plats. När jag tränar TRX brukar jag fokusera på att jobba effektivt och med en viss intensitet (så gott det går) och då menar jag att jag försöker undvika vila. Varje träningspass tar ca 30 min och då har jag kört igenom hela kroppen. Självklart kan jag förlänga träningspasset, genom att lägga till fler övningar och jobba fler repetitioner.





En övning som jag älskar - då den höjer pulsen rejält och är sjukt tung, det är en PIK övning. Testa en gång och göra:

3 armhävningar
3 'plankan' och dra knäna in till magen och för sedan benen tillbaka till utgångsläget
3 pik (se bilden till vänster.)

Gör denna kombinationen tre gånger. Vila och testa igen.





Igentligen spelar det inte så stor roll VAD du gör, utan ATT du gör det. Du behöver endast ha tillgång till träningskläder, en vattenflaska, en handduk/matta och ett par träningsskor. Sen är det bara att låta fantasin flöda...

Exempel på enkel träning:

30-60 min Powerwalk
30-60 min Powerwalk kombinerat med löpning
30-60 min Löpning
20 min intervaller. (Springa fort i 30 sec och gå fort i 60 sec)
20 minuter löpning kombinerat med styrka. (Gående utfall, upphopp, armhävningar, triceps armhävningar, liggande rygglyft, plankan och sit-ups.)

Ett TIPS är att gå in och googla på övningar - det finns ett hundratal övningar som du kan göra utomhus.



Jag vill motivera dig till daglig motion - för att stärka hjärtat, leder, självkänslan och för att ge dig egen tid. Kom i håg att det inte behöver ta så lång tid. Bättre än 30 minuter än inget alls. Mitt tips är att gå upp lite tidigare på morgonen, ta på dig träningskläderna och stick ut en sväng. Är du en person som inte klarar av att träna på tom mage, ät en banan eller ta lite yoghurt - det mättar lite för stunden och så äter du en rejäl, nyttig och god frukost efter duschen.



Lycka till med din fortsatta sommarträning!

Inga kommentarer: