torsdag 26 januari 2012

Ny forskning

Ny forskning har påvisat att rött kött och charkuteriprodukter (som bl.a. innehåller nitrosaminer, som är cancer framkallande) är cancerframkallande, rämst tjocktarms- och ändtarmscancer. Det är den tredje vanligaste cancerformen i Sverige som drabbar ungefär 6 000 människor varje år. Forskare verkar helt överens om dessa risker och förespråkar nu att dra ner konsumtionen av
rött kött.

Jag personligen älskar rött kött, en hrälig stek, saftig oxfilé, bacon, nötfärs...men jag ska verkligen se över min kost. SJÄLVKLART vet jag att det kommer ut en massa rekommendationer dagligen om vad man ska äta och inte äta. Jag glömmer aldrig när forskare gick ut med att vi ska helt sluta äta chips, för att det är cancerframkallande. Jag menar, hur många slutade äta chips? Kanske under två-tre månader, sedan glömde man av det och började äta igen. Så är det alltid.

Men denna forskning verkar väldigt pålitlig och att majoriteten av forskarna säg det samma, bevisar trovärdigheten i denna forskning. Det är också mer miljövänligt att minska köttproduktionen, så varför inte ta en funderare!?

Ät mer av: Fisk/skaldjur, fågel, vilt eller vegetariskt. Och ekologisk/närproducerat.

Jag tror inte att jag helt kommer att sluta äta rött kött, men jag ska verkligen lägga in mer fisk och fågel i min kost - mat jag faktiskt älskar. Var förbi fiskbilen i förrgår och köpte på mig lite torsk och lax, super smarrigt!


Vad väljer du? Vart står du i frågan?

Inga kommentarer: