fredag 3 februari 2012

Beslutångest?


Någon mer än jag som har beslutångest över val i livet?

Det vore väl konstigt kanske om vi inte hade någon form av beslutångest, känns som att det är rätt så normalt. Däremot tror jag att jag lider av extrem beslutångest, jag är född i vågens tecken, så även min mamma, och vi bägge lider av samma 'syndrom' - beslutångest syndromet. Någon mer som är våg och har beslutångest?

I astroguiden står det så här:

Vågens sociala behov kan göra att de lätt blir osjälvständiga och har svårt att fatta beslut. Vågen kan oavsett ha oerhört svårt att välja och kan hålla på och väga för och emot i det oändliga. När beslutet väl är fattat kan det vara försent även om det förmodligen var ett ovanligt genomtänkt och bra beslut.
Vågens mindre bra egenskaper: Ofta obeslutsam.

Lämpligaste yrkesval: Allt som har med skönhet och lyx att göra, såsom frisör, konstnär, juvelerare, eller yrken som kräver diplomati, ex. advokat, diplomat, psykolog.

Om jag tror på det, jo, faktiskt det gör jag. Det är så mycket som stämmer in på mig, så som att jag är diplomatisk, vill vara omtyckt samt är en bra medlare i kritiska situationer/ konflikter. Jag är lojal, ärlig, artig och en god lyssnare - och jag måste hålla med, det är sån jag är.

Jag har samma beslutångest när det gäller vad-vill-jag-bli-när-jag-blir-stor-frågan. Känner du igen den? Så här är det, jag älskar mitt nuvarande yrke, men det är ack så slitet och förhoppningsvis har jag en stor härlig familj i framtiden och då kan det blir svårt att jobba i princip varje helg och jobba så som jag gör. Jag kommer nog alltid hålla på med det jag gör i dagsläget, på ett eller annat sätt, men jag tror jag vill göra något mer.

Intressanta yrken: Sjuksköterska, Polis, Massör/Massageterapeut, Psykolog och dietist. Jag kommer nog med all sannolikhet inte bli dietist eller psykolog, då jag inte vill studera i 5 år.

Sjuksköterska, Polis eller Massageterapeut är alltså mer intressant. Alla tre yrkena lockar mig på olika sätt och jag tror också att jag skulle passa som det, var det än nu blir. Jag ska suga på karamellen ett tag, för än är det inte dags.

Vad vill du bli när du blir stor?

4 kommentarer:

soffan sa...

Jag vill bli filmrecencent. Dock inte heller på ett gäng år än. Jag har ju aldeles nyss studerat i fyra år till ett yrke som jag aldrig kommer att jobba med :P . Plus att just nu kan jag inte tänka mig något skojigare än att jobba i den branchen som vi gör :D .

Sandra sa...

Wow, COOLT!!! Vad har du pluggat?

Eller hur, kommer aldrig helt kunna släppa taget!

Robert sa...

http://en.wikipedia.org/wiki/Forer_effect

Polis verkar slita väldigt mycket på psyket. Psykologi är kul, och du kan tjuvstarta på kvällstid om du vill kolla om det är något för dig(!). Dessutom har du nytta av det oavsett vad du bestämmer dig för att göra sedan. :)

Sandra sa...

Tack Robert.
Lycko mig, mina svärföräldrar är framgångsrika barnpsykologer så jag har en stabil grund att stå på, om jag skulle behöva prata med någon.

Rätt stark i psyket, men vem vet, man kan ju lura sig själv :)