lördag 7 juli 2012

Slappardagar och graviditetsträning!

Ååå ja, i dag är det en riktigt trökig dag ( med en touch av göteborgska) i Göteborg. Mörka moln, varmt, kvavt- ja ett riktigt åskväder. Började dagen med en sovmorgon, frukost, småplock, disk, tvätt och mycket mer. Vid tolv tiden fick jag mig ett ryck och gick ner och tränade. Det blev ett tungt pass, där hela kroppen involverades. Ja mitt PT program som käre Sjukgymnasten och PT Robert har skapat till mig. Bra övningar som gör mig stark!

Är i vecka 30 och känner mig starkare än någonsin. Så tacksam för att både jag och bebben får hålla oss friska. Jag ber till Gud att det ska förbli så resten av graviditeten. Kroppen är gjord för att röra på sig och så länge jag är frisk och kry kommer jag fortsätta träna som jag gör. Självklart har jag dagar där jag är tröttare än vanligt men då blir det oftast en liten promenad som max och i bland ingenting. Finns ingen anledning att lägga av med träningen bara för att man är gravid, det är nu som vi kvinnor behöver det som mest. Självklart ska vi lyssna på våra kroppar och signaler, och INTE utmana ödet. Men motion, lite puls och svett stärker bara kroppen.

Jag rekommenderar verkligen att anlita en PT under graviditet och gärna en med lite mer kunskap om träning under graviditet, för att få ut det bästa av din träning. Det finns övningar som faktiskt är mindre bra att utföra som gravid.

Just nu fokuserar jag på att bibehålla min styrka i kroppen. Har därför valt att sluta gå på klasser och slutade även för ca 7 veckor sedan att instruera klasser. Jag har gått från en gruppträningsnörd till en gymnörd :-)
Tränar gym ca 3 ggr/veckan med fokus oftast på hela kroppen. 1 ggr/veckan kör jag lite mer puls/kondition och då kör jag intervaller på en motionscykel i 30 min. Intervaller som är anpassat för mig och som jag klarar av. Ligger på lagom svettig puls 163-169 slag/min. Jag blir svettig och glad efteråt och det räcker för mig just nu :-)

Nu ska jag fortsätta slappa och njuta av en sparkande bebis i magen!

Ha en fortsatt fin dag! <3


Inga kommentarer: