torsdag 13 september 2012

12 September + Panerad Rödspetta

 Gårdagen gick i rykande fart och var tipptopp på alla sätt!
Började med ett ärende på posten, presentinköp till Kappelina, födelsedagsfirande i Torslanda, handla hem varor till middagen, satt i bilkö dryga 1 h, lagade middag, åt middag, drack en kaffe och tittade på nyheterna (Vuxenpoäng alabama), lagade efterrätt (denna kan alla äta, när som på veckan), tittade på film - Prometheus och till slut bädden!


Stora killen som vägrade släppa sina två barnvänliga-ridande- soldater, som var en del av presenten, vilket gjorde 'moster' Sandra glad. 



I går serverades stekt spättafilé, stekt rödbetssallad, slungade sugarsnaps med lite flingsalt på, potatis, tomat och till det remouladsås för den som önskade.  Jag panerar fisken i osötad ströbröd, men du kan lika gärna panera den i sesamfrön eller pofiber - om du vill ha den lite nyttigare/glutenfri. 


Till efterrätt fick det bli ungsbakad äpple med kanel och kokos. Jag fick inspiration härifrån

Du behöver:
Äpple
Mandelmjöl
Smör
Kokosolja
kokosflingor
Kanel
Agavesirap

Till 2 äpplen använde jag: 
1 msk smör (rumstempererat eller smält något i micron)
1 msk smält kokosolja
1/2 dl mandelmjöl
1 msk kokosflingor
Önskad mängd kanel
Agavesirap, för den som vill ha lite mer sötma på äpplet. 

- Blanda ihop allt till en riktigt geggig smet. 
- Skala och kärna ur äpplena. Skär bort översta delen av äpplet - så det blir ett lock - "Semlelock"
- Fördela smeten i äpplena, tryck ner det i äpplet. 
- Strö över kanel, önskad mängd. 
- Sätt på locket, strö på mer kanel, några kokosflingor och ringla lite agavesirap. 
- Grädda i ungen på 175 grader i ca 30 minuter. Jag vill ha mitt äpple med en liten kärna i börja och sedan mjukt inuti, så blir det som saftigast. Jag gräddade mina äpplen i stora muffinsformar, på så sätt behåller jag saften från äpplet och fettet från smöret och kokosoljan - så äpplet 'kokas' i muffinsformen.

Tomas åt sitt äpple med lite vaniljglass och jag tog en klick LCHF glass, som jag hade kvar i från helgen. 

TIPS! Servera med glass, vaniljsås eller vaniljkesella. 




I dag blir det presentinköp, igen. I morgon är det dags att fira kusin Gustav! 

Ha en strålande dag!

Inga kommentarer: