tisdag 11 september 2012

Gör din egna Granola/Müsli

Varför inte göra din egna granola/müsli, det är både godare, nyttigare och billigare! Det finns inga bortförklaringar, för det går fort att göra den!

Jag brukar använda: 
Dinkelhavregryn 
Sesamfrön
Pumpafrön
Linfrö
Solroskärnor

Hackade naturella nötter. (Hasselnötter, cashewnötter och valnötter)Kokosflingor
Vatten

Honung/Agavesirap



Jag använder tyvärr inte några mått utan freestylar när jag gör min müsli. Däremot använder jag dinkelhavregryn som en stora basen och använder ca 2 dl. Därefter 1/2-1 dl av de andra ingredienserna. Det beror lite på hur mycket müsli du vill göra och vad du tycker är godast att ha i. 

Blanda ihop alla ingredienser. Häll över lite vatten och ringla över honung/agavesirap, det ska bli lite "småklibbigt". Bred ut müslin på  bakplåtspapper och ringla över lite honung/agaevesirap på toppen. 
Rosta i ugnen i ca 20-25 min i 190-200 grader. OBS! kom ihåg att röra om OFTA, så att det inte fastnar och bränns. Super smarrigt och nyttigt! 


TIPS! Vill du ha den lite extra söt, då ringlar du över honung/agavesirap 1-2 ggr under tiden den rostas i ugnen. 

TIPS! Gillar du torkad frukt, kan du lägga i russin, hackade aprikoser och torkade blåbär när müslin har kallnat. Gott det med :)


Här serverar jag müslin med grekiskt yoghurt och färska bär.


Se så börja rosta din egna müsli!!!

Inga kommentarer: