fredag 7 september 2012

Nyttig Äppelpaj till fredagsmyset!


Ca 3 stora Äpplen
Ca 3 dl Mandelmjöl
Ca 100-125 gram Rumstempererat Smör
Agavesirap
Kanel
( 1/2 dl Stevia strö/sukrin för den som vill ha den ännu mer sötad)

1. Skär äpplena i klyftor. Sprid ut på en mindre ungssäker form. Strö över rikligt med kanel. 

2. Dela smöret i tärningar och finfördela det med fingrarna i mandelmjölet- och stevia/sukrinblandningen tills det bildar en klibbig smuldeg. Känn efter om du behöver tillsätta mer smör eller mandelmjöl - beror på hur mycket smuldeg du vill ha. 

3. Sprid ut smuldegen på äpplena. Ringla över agavesirap och in i ugnen på 200 grader och grädda i ca 20 minuter. Jag brukar ringla över lite agavesirap igen, efter ca 15 min i ugnen. Men då har jag inte i Stevia/Sukrin i smuldegen. Jag tycker att äpplena och agavesirapen ger en tillräcklig sötma)

Äpplena ska vara mjuka inuti och smuldegen ska ha fått lite färg. Om äpplena inte har blivit mjuka inuti, får du sänka temperaturen så att du inte bränner pajen. 

Jag är inte den som är den och serverar min äppelpaj med en liten skvätt Laktosfri Gammaldags vaniljsås. Några msk socker kan man väl få vara värd en fredag? :)
Har du inte testat den? Den är så mycket godare än någon annan färdigköpt. 

Vill du fortsätta vara nyttig tycker jag att du ska testa Annika Rognebys recept på LCHF vaniljsås; 

Vaniljsås
Ingredienser
4 äggulor
2 msk sukrin+/swetex (Kan säkert använda Stevia strö också)
1 dl vatten
0,5 tsk vanilj
1,5 dl vispgrädde
2 tsk sukrin+/swetex (Kan säkert använda Stevia strö också)
Beskrivning
1. Blanda äggulor, den större mängden sukrin+/swetex, vatten, vanilj och sjud blandningen på medelvärme under ständig omrörning (den får INTE koka). Låt sjuda tills blandningen blir tjock och fluffig.
2. Ställ blandningen i kallt vattenbad och rör tills den kallnat.
3. Vispa grädde och sötningsmedel. Vispa tills grädden hårdnat.
4. Rör samman vispgrädde och äggblandningen. Servera vaniljsåsen och njut!


Smaklig efterrätt och ha en trevlig fredag!


English: 
http://sandra-danceforlife.blogspot.se/2011/09/apple-pie.html



Inga kommentarer: