torsdag 25 oktober 2012

Medvetenhet


Jag har under ett par år ätit lågkolhydratskost kombinerat med GI - d.v.s när jag äter kolhydrater väljer jag att äta långsamma kolhydrater och de mer lite "nyttigare". Jag mår otroligt bra av det och kommer att fortsätta. Nu när jag inte längre kan prioritera mig i första hand, märker jag vilken utmaning det är att äta rätt. Det är inte så lätt att med en hand fri stå och laga en lunch när det väl börja krisa och magen skriker efter mat. Jag förstår nu hur det är att vara mamma och inser att det är inte alltid så lätt. Men å andra sidan så är kosten så viktig för mig och jag vet att om jag äter bra och rätt mat, mår jag prima ballerina och mår jag bra, mår alla andra bra runt omkring mig.
Vad gör jag för att inte hamna i fällan? Medvetenhet.

Jag måste vara med medveten än vad jag var tidigare, innan jag hade barn. Då gick allt på rutin och jag kunde lägga allt fokus på mig, men det går inte nu. Det finns dagar då jag helt plötsligt inser att klockan är 14.00 och magen skriker efter mat. Med en bebis vid bröstet eller i famnen är det mindre lätt att fixa till en lunch. Det kan då lätt bli ett par smörgåsar till lunch  - vilket inte är optimalt.

För att undvika äta mackor eller annan skit, ser jag till att alltid ha hemma ägg, keso, makrillfilé i tomatsås, yoghurt, avokado, frukt och grönsaker. Det gör att jag kan välja en mer hälsosam måltid med bra proteiner och nyttiga fetter.


Det finns inga ursäkter, bara dålig motivation - eller? ;-)

Inga kommentarer: