onsdag 12 december 2012

Lussebullar/Saffron buns






Till ca 30 st behöver du: ( jag lyckas alltid göra gigantiska bullar, så jag fick inte ihop 30 st :-) )100 g smör
 0.5 liter mjölk 3% 
50 g jäst 
250 g Kesella
 1% 1 g saffran (2 paket) 
2 tsk sötningsmedel motsvarande 2 dl socker. (Jag använde 2 dl Stevia Strö)
0.5 tsk salt
 1.7 liter siktat dinkelmjöl+ till utbakning 
1 st ägg till pensling 

1. Smula jästen i en degbunke. Smält smöret, häll i mjölken och låt degväskan bli fingervarm. Häll den över jästen. Lös saffran i degspadet och tillsätt Kesella. Blanda mjölet med sötningsmedel och salt. Häll i mjölblandningen och arbeta degen en stund. Den ska inte bli lika kompakt som vanlig saffransdeg. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.
2. Värm ugnen till 225°. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta eventuellt in mera mjöl. Baka ut den till ca 30 kusar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa övertäckta i ca 30 min.
3. Hacka aprikoserna i mindre bitar. Pensla saffransbröden med uppvispat ägg och dekorera med aprikosbitar. Grädda mitt i ugnen 5-8 minuter. (Jag hade inne mina i ca 13 minuter - då dom va så stora.

*Inspiration från GI viktkoll.





Inga kommentarer: