torsdag 28 februari 2013

Vad äter du?

Har de senaste veckorna fått lite frågor angående min kost från vänner, bekanta och kollegor i branschen. Frågorna löd för ett tag sedan;"Äter du ren LCHF?" och nu får jag endast dessa frågor"Äter du endast enligt Paleo nu?". Vilket inte är så konstigt, då jag den senaste tiden har promotat Paleo recept en hel del här på bloggen och på instagram (sandradanceforlife). Jag vill därför i detta blogginlägg förtydliga min syn på kost och hur jag äter/alltid har ätit. Jag har aldrig vart någon 'fan' av att testa olika dieter. Jag har vart intresserad av vad det innebär och har därmed läst på en del. Ex. periodisk fasta. Superintressant, men inget som jag skulle vilja testa, inte nu iallafall. Varför? Svaret är enkelt, jag är inte mentalt förberedd och inget som jag vilja testa just nu. Så ser jag på de flesta 'dieter', om det är det vi ska kalla det för!?

Jag har alltid förespråkat lågkolhydratskost med normalt intag av protein och fett (enkelomättade och fleromättatfett), då jag alltid har mått bra av den typen av kost. Jag tror att våra välfärdssjukdomar som fetma, högt blodtryck och diabetes uppkommer p.g.a. av allt socker och dåliga fetter (transfetter och mättat fett). Vi äter, enligt mig, helt fel p.g.a.  av okunskap och tidsbrist, men dessvärre också för att vi inte har råd att äta nyttigt. Senaste månaderna har jag lagt märke till hur dyrt det är att handla och då är jag ekonomisk, i den bemärkelsen att jag handlar så billigt jag kan FAST med syfte att få så kvalitativa produkter som möjligt. Jag äter inte helt ekologisk, men jag försöker. Skulle jag köpa allt närproducerat och ekologisk skulle vi gå back varje månad, vilket är synd, för att stödja de lokala producenterna är enormt viktigt för att inte ge mer utrymme för massproducenterna - vilket i sin tur leder till 'dålig' mat, halvfabrikat och icke rena produkter.

Vi har både Mjöviks Bageri och Björnlanda gården i närheten av där jag bor vilket är så underbart. När jag kan och har råd köper jag mer än gärna på mig kött, ägg och annat gott. Jag vill på alla sätt stödja dessa små firmor som vill göra en skillnad. Men för en som kanske inte har råd är det enorm skillnad att köpa närproducerat nötkött för 99 kr/kg istället för 69 kr/kg på Ica Maxi. Speciellt om man är en familj på 4-6 personer. Det kan tyckas lite, 30 kr/kg extra, men för många är det mycket. Så TÄNK OM vi alla kunde få äta nyttigt och gott för en rimlig summa pengar? 

Så, för att inte svamla iväg för mycket, åter tillbaka till VAD jag äter:


Jo, kolhydrastkost. Vilket betyder att jag utesluter gluten, socker och stärkelser så mycket som möjligt.

Istället för Pasta, ris och potatis äter jag:
Rödbetor
Morötter
Kålrot
Sötpotatis
Palsternacka
(Bulgur och Quinoa - i ytterst lite mängd. Kanske en gång varannan månad.)
Havregryn i mindre mängder (innehåller inte samma typ av gluten/protein som vete, korn och råg)

Istället för mjöl använder jag:
Pofiber
Fiberhusk
Kokosmjöl
Mandeljöl
Hasselnötsmjöl

Frukt och Grönt:
Jag äter allt i form av frukt och grönskaker. Utesluter inget av det. Jag tror att våra kroppar mår bra av frukt och grönsaker. Vi behöver vitaminerna och mineralerna, tror att det är en enorm utmaning att få i sig det om man inte har äter frukt och grönt. Framförallt om du inte har så bra koll på kost och näringsinnehåll.

Socker:
Väljer väldigt sällan vanligt socker. När jag bakar, bakar jag enligt Paleo eller LCHF - d.v.s jag använder mig av agavesirap, ekologisk lönnsirap, stevia eller sukrin. Det kan tyckas lite konstigt att äta sötningsmedel som stevia och sukrin, men det framställs mer på ett naturligt sätt, än andra sötningsmedel. Jag unnar mig socker i form av mörk choklad och glass i bland. Tycker det räcker med nån gång i veckan - om jag är sugen, eller om man går bort på middag. Men inte mer än så. 

Så här skriver Marianneslchf:

Vi tittar först på Stevia  och hur den tillverkas:
För att extrahera steviosiderna ur de smakrikaste delarna av stevian, blötlägges bladen från växten i rent dricksvatten och alkohol. Vid extraktionen frigörs då de naturliga och mycket söta ämnena i de så kallade steviolglykosiderna. Därefter renas och filtreras steviolglykosiderna med en metod som påminner om ett vanligt vattenfilter. Inga tillsatser av några kemiska ämnen, bara en naturlig process med bladens söta ämnen. Detta är det naturliga sättet att framställa extraktet på.



Så vad äter jag egentligen? Bra och god mat av så hög kvalité som möjligt. 
Hur äter jag? Mindre kolhydrater, bra fetter och vanlig mängd av protein.

Låter gott va!? Testa du med, om du har funderat på att förändra din kosthållning! För mig funkar det hur bra som helst och jag mår prima! 




Inga kommentarer: