måndag 4 mars 2013

Low Carb bread/Kesobröd

Har hittat inspiration på ett nytt kesobröd från Åses blogg 56kilo.  Liknar dock mitt LCHF bröd, men kul att kunna variera sig lite. Tyckte nog att detta brödet blev lite 'mjukare' i konsistensen, vilket jag gillade.

Kesobröd från bloggen 56 kilo: (Text är kopierad. Så att även de icke svenska bloggläsare ska kunna baka brödet) 

3 ägg
1/2 liten burk keso (125 gram)
Knappt 1 dl (5 msk) kokosnötmjöl (Aman Prana)
1 msk fiberhusk
4 msk kruskakli *
3 tsk bakpulver
2 msk deodoriserat smält kokosfett (kan uteslutas)
1 nypa salt

(Det går även att ha i 1/2-1dl hackde nötter/frön. Jag hade i lite pumpa-och solroskärnor)

Sätt ugnen på 200 grader. 
Blanda de torra ingredienserna först, mixa sedan ägg och keso med stavmixer. Det går bra att bara vispa ihop men då kommer kesokornen med. Platta sedan ut degen på bakpappersklädd plåt med fuktad hand till en sconesliknande platta, beroende på hur många bitar du vill ha ut. Strö eventuellt vallmofrön på. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter. (Jag hade inne mitt bröd i dryga 18 minuter. Så känn efter innan du tar ut brödet från ugen) Skär sedan i bitar.


Inga kommentarer: