torsdag 11 april 2013

Alla KAN, det handlar bara om prioritering!

Förutom att jobba som utbildare, utvecklare och instruktör jobbar jag även med personlig coaching inom träning och kost. Jag har bl.a. föreläst om hälsa för Mölndals Stads anställda - hur man i vardagen väljer att prioritera sin hälsa och vad man kan göra för att leva sunt och hälsosamt. Kan låta lite 'klyschigt' men oj så viktigt. För många kan det verkar superenkelt, men dessvärre är det inte så i verkligheten. Det är så många som jag träffar på som tycker att det är en enorm utmaning att få till träning och god kosthållning i vardagen. Och jag kan inte annat än att hålla med - jag fick uppleva det i början av min tid som mamma. Jag hade en son som älskade att snutta och ligga i sin mammas famn och så fort jag la ned han så blev han ledsen och vägrade att ligga själv. Självklart fick han då ligga i min famn och jag fick då prioritera om. Jag kunde inte längre stå i köket och mysa runt (som för mig innebär att laga mat och baka) eller gå på långpromenader (träning). Tomas var den som lagade maten och inte var jag ledsen för det, men det var inte den maten som jag vill ha; d.v.s när jag lagar mat gör jag alltid något tillbehör till Tomas som potatismos och till mig Broccoli och Blomkålsmos. Tomas vill ha 'riktig' mat och det får han - bortskämd kan tyckas, men det tar mig inte många extra minuter att göra två olika moser, så därför gör jag det. Och han ska inte behöva pinas att äta något han inte är förtjust i, för att jag har gjort VALET att äta på ett visst sätt.

Så småningom, när Theodor började bli några veckor gammal kunde jag så smått börja återgå till mina vardagliga sysslor, som att laga mat och baka och börja med mina långpromenader. Något som jag måste göra för att må bra och slappna av. Att stå i köket och röra på mig är som meditation för mig.

Fick en fråga från en vän för ett tag sedan och den löd "Hur hinner du med allt". Då kompisen i frågan precis hade vart och gjort sina naglar, som jag antar tar ca 1-3 timmar beroende på om man är på återbesök eller gör naglar från grunden, sa jag "Ja, du väljer att göra dina naglar och jag väljer att laga mat/baka".

Vilket är HELT OK. Vi väljer att prioritera olika och det är ju det som är så fantastiskt. Eller hur!? Jag skulle vilja gå och göra mina naglar, men då skulle jag behöva prioritera om och det vill jag inte just nu.


När det kommer till träning och kost så vet jag att alla KAN! Det handlar om prioritering och så är det. Jag förespråkar hemmaträning - det finns så mycket man kan träna hemma så varför inte använda hemmet för träning!? Det går både fort och det är smidigt.


Självklart är det socialt och väldigt inspirerande att gå till ett gym och se andra tränar - vilket kan motivera dig till att ta i lite extra. Och det är bra! Men om man nu inte har den tiden, som jag, är hemmaträning riktigt bra och ger bra resultat om man vet vad och hur man ska göra. Och det är just det jag jobbar med; Personlig Coaching inom träning och kost. Min filosofi är att alla KAN. I bland behöver man bara lite extra hjälp på traven, någon som pushar en och någon som finns där.

Behöver du hjälp med din träning? Behöver du hjälp med att komma i gång med en sund och hälsosam kosthålling? Behöver inspiration i köket och få snabba, enkla och goda recept? Behöver du någon som kan pusha dig i rätt rikting? Då finns jag här för dig! 

Tveka inte att höra av dig om du vill veta mer; sandra@sandraborjesson.se

Hoppas vi ses!
Sandra

Inga kommentarer: