söndag 21 april 2013

Grillpremiär

Jajamen, i går blev det grillpremiär hemma hos oss. Tomas deal:ade till sig denna rackans bra grill för endast 2000 kr, nypris 4500 kr. Det är kolgrill men man också använda gasol, om man vill lata till sig. Men min man säger att DET SKA vara kol, så så lär det bli. Självklart ville vi fira med våra grannar. Vi bjöd på oxfilé med en massa härliga tillbehör och cheesecake + pannacotta till efterrätt. Vi avslutade kvällen med en härlig promenad.














Kan själv mamma! Jepp, då har jag slutat amma. Har dragit ner på det de senaste två-tre veckorna för att vänja kropp och själ. Det är ju faktiskt lite seperationsångest att behöva sluta amma. Det är rätt så mysigt och skönt att ha sin lilla grabb så när. Jag menar, detta kommer ju ALDRIG mer tillbaka. Men nu är det slut. Gröt, puréer och ersättning är vad som numera mättar hans mage. Min lilla kille.


Härligt mellanmål efter dagens löpning: Keso, kesella, lite jordnötssmör, rawfood granola, färska bär och kokosflingor.


Helgens träning:
I dag sprang jag 6,5 km. Rätt OK tid ändå. dryga 36 minuter tog det, vilket jag är nöjd med.

I fredags blev det Tabata träning. Vilket innebär högintensiv träning där kör stenhårt i 20 sek. och vila 10 sek. Jag körde 6 övningar och 8 varv. Totalt blev det 24 galna minuter. Hög puls, svettigt, jobbigt men riktigt roligt. Det vanligaste är att man kör 2 övningar x 4 varv vilket innebär endast 4 minuter träning. Eller så kör du 4 övningar x 2 varv, vilket ger dig 8 minuters träning. Meningen är alltså att du ska få blodsmak i munnen ;-)

 Det finns en studie som visar att "4 minuter av högintensiva träningsintervaller kan ge bättre effekt på både de aneroba och aeroba energisystemen än en hel timmes lågintensiv konditionsträning" Du hittar mer information här. Du kan även köra tabata intervaller i löpning och cykel. Samma sak gäller. Spring/cykla allt var du har i 20 sek. Vila 10 sek och det gör du 8 gånger. 

1. Knäböj
2. Armhävningar
3. Höga knän
4. Triceps armhävning
5. Dynamiska utfall (Jag saxar och hoppar in i utfallsposition, för att sedan hoppa upp och byter ben)
6. Planka med TRX där jag drar knäna fram till mage för att sedan föra benen ut till utgångsposition.

Lättast är om du har så lite redskap som möjligt, då 10 sekunder går fort och du hinner i princip endast ändra position sen är det bara till att köra.



Självklart blev det grillning i dag med.

Kyckling med goda tillbehör. Har jag sagt att jag älskar att vara husägare! Grilla är the shit!

Hoppas du har haft en fin helg! Ha en fortsatt go söndagskväll!
/Sandra

Inga kommentarer: