torsdag 9 maj 2013

LCHF Äpple och Kanelmuffins

Såg en kollega baka Äpple och kanelmuffins i går på instagram och blev sugen på att testa själv. Så jag googlade runt och kom sedan fram till följande recept;


Ca 10 muffins

2 msk Stevia strö (skurin mellis, sukrin eller honung funkar det med. Använd honung om du inte äter LCHF - kan nog bli gott)
50g smör, smält
5 ägg
1 dl mjölk
1 dl kokosmjöl
1 dl mandelmjöl
1,5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
En nypa salt

200-250g äpplen. Jag använde 2 äpplen. (Funkar nog också med rabarber, hallon, banan etc)
En klick smör
1- 1/2 msk kanel (Jag har hittat recept där det endast är ca 1- 1 1/2 tsk kanel, men det tycker jag är alldeles för lite. Tycker om när det är mycket smak av kanel.)
1 msk sötning 

Så här gör du:

1.Sätt på ugnen på 175 grader. Hacka äpplena och stek i smör tills det börja mjukna (får inte brännas, då blir det inget gott). Häll sedan på kanel och sötning. Rör om. 

2. Vispa ägg och Stevia poröst. Häll i det smälta smöret och mjölken, rör om. Blanda alla torra ingredienser och rör om med de andra ingredienserna. Till sist häll i äpplena.

3. Häll över i muffinsformar. Baka i ugnen i ca 15-20 min. (Sist hade jag inne mina i ca 23 min. Så det beror nog helt enkelt hur stora muffins du gör och vilken ugn)





Inga kommentarer: