tisdag 13 augusti 2013

Dieter hit och dieter dit!


Detta inlägg påbörjade jag att skriva för drygt 3-4 veckor sedan. (Fick sedan avsluta hastigt och glömde av att skriva färdigt) För två dagar sedan läste jag denna krönika Striden om maten och det fick mig att komma ihåg det jag hade börjat skriva; 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det är så här vi igentligen vill att våra liv ska se ut, eller hur!? Ett grönt äpple (eller ja, inte för dig som äter LCHF då) är perfekt som mellanmål, jag är hälsan själv och vågen visar ett stort OK. Men är det verkligen så enkelt som bilden visar? Jag skulle säga så här. I min värld handlar det helt om prioriteringar. Träning och laga hälsosam kost går före det mesta. Du kan kalla det för att vara lite väl 'extrem' eller också så kanske det är så att jag har hittat en livsstil som passar mig och som jag mår bra av. Och den livsstilen prioriterar jag. 

En LIVSSTIL...just det, en livsstil är vad jag kallar det. 

Jag är ett riktigt fan av instagram och där cirkulerar det helt otroligt mycket bilder på tränande människor men framförallt så finns det mängder med MATBILDER. (Nä just det! Jag är en av dem som lägger upp sådana bilder. Jag klagar inte). Många diskuterar mat och alla verkar ha en åsikt om just mat/kost och hur man bör äta samt vad som är OK att äta och inte ok att äta om man väljer att äta enligt en viss diet eller ja, livsstil - beroende på vad du vill kalla det. Då pratar jag framförallt om; Paleo, LCHF och Lågkolhydratskost (den nu lite lättare varianten av LCHF. Du äter lite mer kolhydrater än riktiga hard core LCHF:are) Oftast blir jag helt chockad över hur folk ens orkar kommentera inlägg och gå på andra, för att dem tycker att dem har rätten att uttrycka sig. Och blaha...blaha...

LCHFKLUBBEN hade på instagram skrivit något i stil med att det skulle vara OK att äta Vattenmelon, i mindre mängder och promotade frukten. WOW tänkte jag! Och jag som trodde att dem ratade varje frukt. Vilket jag tycker är synd, för frukt är gott och nyttigt. Det handlar bara om HUR MYCKET du stoppar i dig. (Jo, tro mig! Även när det kommer till LCHF/Paleo). I samband med detta inlägg hade någon kommenterar om att det inte är OK att äta vattenmelon och att det innehåller mer kolhydrater än vad LCHFKLUBBEN skrev. Personen i frågan tyckte också att vattenmelonen kan trigga igång sötsuget och på så sätt är det inte heller bra att äta vattenmelon. Men HALLÅ!!!!!

Det var här jag fick avsluta att skriva.....

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det är så intressant det är med kost och träning. Och egentligen undrar jag, VARFÖR GÖRA DET SÅ SVÅRT för oss, när hela ekvationen är så enkel?

1. Ät så ren mat som möjligt. D.v.s mat som innehåller så lite tillsatser, socker och dåliga fetter, som möjligt.
2. Tänk på miljön. Ät ekologiskt och närproducerat i den mån du kan.
3. Intäkter kontra utgifter. Äter du mer än vad du förbränner? Ja, det är väl klart att du går upp i vikt!?
4. Frukt och grönt är bra för kroppen!
5. Kroppen är skapt för att röra på sig. Motionera och rör på dig dagligen!

Jag varierar min kost i den mån det går. Tänker EKO, helt och rent. Tränar dagligen - powerwalks, löpning, styrketräning, crossfit och dansar. Ja, jag varierar för att bibehålla motivationen och för att det är roligt med olika typer av träning. Jag känner att jag ALDRIG tröttnar och det är jag glad för.  I bland håller det inte hela vägen. I bland slinker det ner en bulle, en glass eller något annat gott. Och vet du vad. Det är helt ok. Så länge jag rör på mig och i stora hela äter sund mat, då kan jag äta den där bullen med gott samvete.

Alla har en åsikt om mat. Även jag. Men det viktigaste är att faktiskt lyssna på sin egna kropps signaler innan jag gör som alla andra - för att det är en trend.

Tack för mig.


Inga kommentarer: