lördag 24 augusti 2013

Grillad/gratinerad hummer

.....Pssst. Som ni ser går Theodor ÖVERALLT nu. Han smiter så fort han får möjlighet och när jag ropar "hejdå" vinkar han glatt "hejdå". Sketonge ;-)

Igår grillade vi hummer. Det var längesen jag åt hummer och nu kommer jag ihåg varför. Något "träigare" (säger man så?) i smaken och segare än kräftor. Sedan är det aldrig optimalt att värma på skaldjur, det blir ju så mkt segare. Så hädanefter häller vi oss till färska räkor och kräftor. Det bästa!

Vitlökssmör till 2 hummrar:

100 gram smör
6 pressade vitlöksklyftor
1-2 msk persilja (denna gång tog jag dill. Persiljan var slut) 
Salt och peppar

Tips! Gröp ut köttet innan tillagning och hacka det. Lägg vitlökssmöret längst ner och sedan toppa med det hackade köttet. Grilla tills smöret har smält. Ca 5 min. Hummern är ju redan kokt och klar sedan innan.

Inga kommentarer: