söndag 27 oktober 2013

Chiasylt

Hur många av er använder chiafrön? Jag gör en hel del. Både på min gröt, i bakning och i min granola. 

Så här skriver Risenta på deras sida;

"Toppa din frukost eller berika ditt bröd! Chiafrön kommer från Mexico och har använts sedan urminnes tider av Aztekerna. I norra Mexico finns den numera uppmärksammade stammen "Tarahumara", som anses vara världens bästa långdistanslöpare, och för dem är chia basföda. Chiafrön är rika på Omega-3, ALA (alpha-liniolic-acid), fiber och protein. De innehåller dessutom en hel del nyttiga mineralämnen såsom fosfor, kalcium och kalium." 

Något som jag länge har velat testa är Chiasylt, men har aldrig fått tummen ur. Perfekt att använda denna sylt på gröten, i keson eller som ett alternativ till 'marmelad'. 

Du behöver 
Fryst Hallon och blåbär
Chiafrön
Lime 
Agavesirap/kokossocker (för den som vill tillsätta lite sötma) 
Vatten 


Blanda 1 dl vatten, 3 msk chiafrön och saften från 1/2 lime. Låt svälla i minst 30 min. 

Mosa sedan 2dl hallon och 1 dl blåbär tills du få önskad bitar. Häll över agavesirap/kokossocker, rör om. Blanda sedan med chiafrö-blandningen. Låt stå i kylen så att det få svälla ihop. 

Har hört att sylten håller sig ca 1 vecka i kylen. I morgon ska jag äta keso, chia-sylten och min hemmagjorda granola till frukost. Nomnom! 


Inga kommentarer: