fredag 20 december 2013

LCHF, LCHQ, GI, Viktväktarna, Paleo, 5:2 - vad äter du?



Ja. Bör/ska vi alla inte nu äta enligt en viss diet? Eller har jag fel? Trodde det var modernt och att gjorde jag inte det så är jag 'ute'?

Skämt åsido. Men för att lyfta ämnet - dieter. Skulle jag vilja skriva lite spontant till dig så här i slutet på detta år, 2013. Jag har skrivit det innan men jag gör det igen.

En diet är ingen lösning. En livsstil som du och din kropp trivs med är något att satsa på. Du ska inte börja med en diet för att du läser mycket om den och för att din granne säger att den är "SUPER BRA". Ja. Kanske för grannen, men kanske inte för dig.


-----------------------------------------------------------------------------
Senast jag diskuterade dieter var i veckan med min mamma. (Förlåt mamma för att jag hänger ut dig nu). 

Mamma säger rätt ut "Vad ska jag äta om jag börjar med 5:2?".
Jag: "VA? Varför ska du börja med 5:2?"
Mamma: "Ah men du ser ju. Vi har unnat oss så mycket den senaste månaden i form av goa drycker och god mat att jag behöver det"
Jag: "Men mamma. Va f*n. Hur många gånger ska jag säga det. Det finns inga genvägar. Du vet precis vad du BÖR äta och VAD du ska träna för att hålla 'formen'. Jag har ju hjälpt dig med det innan. Och vet du vad. Aktivera dig mer, ät mindre portioner, ta bort alkoholen och TACKA SNÄLLT NEJ när du bli bjuden på fika var och varannan dag på jobbet".

Här kommer pappa in "Ja. Lägg av nu. Nu är det Jul"

Jag börja då att gapskratta. Pappa gourmé ska man inte diskutera vikt med. Sådan underbar kommentar.

----------------------------------------------------------------------

Med det sagt. NEJ det finns inga genvägar. Utgifter kontra intäkter. Alltså. Motionera/träna/rör på dig, ät så näringsrikt som möjligt, mindre e-ämnen, socker, salt och dåliga fetter, lagom med frukt, mycket grönsaker och rotfrukter och tänk till innan du stoppar i dig det där lilla extra.

Jag har en gång läst eller hört (kan inte komma ihåg var och när) följande;
Om du tror att du fortfarande är hungrig då ska du kunna äta ett ägg. Klockrent. För om man bara är 'sugen' då kan jag lova dig att ett ägg inte är smaskens. Haha!!!

Njut av julen, rör på dig och ta hand om dina nära och kära!




Inga kommentarer: