torsdag 5 december 2013

LCHF Lussekatter



I dag testade jag att göra Lussekatter enligt recept från 56kilo. Tyckte faktiskt att de blev helt OK. Vet inte om jag eventuellt skulle vilja ha lite mer saffran i. Men det är en smaksak. Förra året gjorde jag enligt detta recept

8-10 stycken
4 ekologiska ägg (Jag hade endast små ägg hemma. Så hade i 5 st)
Sötning med sötma motsvarande 5 msk socker (Jag hade i 1/2 dl stevia strö)
100 gram rumstempererat smör
1 dl grädde eller mjölk
1 dl mandelmjöl
0, 5 dl pofiber
0,75 dl kokosnötmjöl
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
0,5 gram saffran
Sätt ugnen på 175 grader.
Detta gjorde inte jag; men det blev bra ändå. Testa om du vill! (Lägg saffranet i lite mörk rom eller i 1 msk vatten under 20-30 minuter innan för fin färg på brödet.)

Vispa ägg och sötning fluffigt. Blanda de torra ingredienserna
Vispa ner smöret, grädden och saffranet och till slut de torra ingredienserna. Låt svälla i ca 10 minuter innan du formar lussekatter. Om degen är för lös blanda ner lite mer kokosnötmjöl!
Pensla med ägg och tryck eventuellt ner russin i katterna. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.


Så gott och så enkelt! 
Perfekt till 2:a advents fikat!

Inga kommentarer: