måndag 24 februari 2014

How bad do you want it?


För några dagar sedan läste jag min väns, Annikas Sjöös blogg. I ett av inläggen hade någon kommenterat hennes kropp och personen i frågan tyckte att hon inte hade några muskler på kroppen så varför skulle då hennes träningsbok ge oss andra resultat? 


AJ. Det där gjorde även ont i mitt hjärta. Vi kan ju bara jämföra oss med oss själva. Vad är en vältränad kropp för dig? Att du har muskler? Att du är deffad? Att du känner dig stark? Att du känner dig uthållig? Att du klarar av att springa 5km utan att helt kola vippen?

För mig är en vältränad kropp att vara uthållig och frisk. Uthållighet är vad jag är i behov av i min vardag och det som gör att jag orkar instruerar konditions/uthållighetsklasser som BODYJAM, SH'BAM och BODYPUMP. Det är också en träning som passar mig väldigt bra. Träning som tabat, löpning och crossfitinspireradträning. I samband med den typen av träning lägger jag i bland in någon typ av stryekträning, just för att chocka min kropp och variera träningen. Men händer några enstaka gånger i månaden.

Varför då denna typ av träning? 

1. Jag älskar varierad träning.  2. Jag älskar att få puls när jag tränar 3. Det är tidseffektivt. Jag får syrka och uthållighet på en och samma gång. 4. Det i samband med min livsstil (kosthållning) ger mig resultat. 


Jag kan bara tävla med mig själv. Och självklart var mitt mål, efter att jag den 2 oktober 2012 födde min son, att först och främst få tillbaka min stabilitet (få kontakt med bålen) innan jag ens kunde börja fundera på något annat. Och på den vägen är det. Delmål, efter delmål. Succesivt bygga upp min styrka. Under hela den tiden kunde jag bara TÄVLA MED MIG SJÄLV. 

Många pass i ett garage har det blivit och kommer att bli. Inte alltid så roligt att stå där och kämpa själv men jag gör det för min egna skull - det är min drivkraft. Min motivation. Och jag skulle ljuga om jag skrev att jag inte tycker om att ha lite muskler på kroppen. Det är min sanning. Men det är vad som kommer på köpet av en sund-och hälsosam livsstil. 

När jag ser bilder eller möter folk som är vältränade, kan dansa riktigt bra, åker skidor riktigt bra eller vad det nu kan vara så tänker jag alltid "KAN HON/HAN, KAN JAG". 

Och så är det. "How bad do you want it?"










Inga kommentarer: