söndag 23 mars 2014

Helgens träning!

I går (lördag) blev det en löprunda med brorsan. Vet ej distans, men vi var ute i 30 min. Perfekt lördagsträning och träning för huvudtaget. Det bästa med löpning är att det passar så många, du kan utföra träningen överallt och det kostar ingenting. Tummen upp! 

I dag blev det ett crossfit inspirerat pass. Hittade lite inspiration på en väns blogg; Annika Sjöös blogg på Aftonbladet. Ändrade dock lite. 

OTM 8 min
8 marklyft (20kg)
8 Burpees 

TABATA 
TRX rodd 
Höga knän

Cindy - knäböjs upplägg med eller utan vikter. Jag körde med 20 kg. 
Googla Cindy crossfit. Grymt kul upplägg. Du kör till låten Mobys-"Flower". Varje gång han sjunger 'up' då går du upp. Varje gång han sjunget 'down' sätter du dig ner i ett knäböj. Jag körde med 20 kg och det var minst sagt skakigt. 

Avslutade med magträning i TRX:en och lite axelträning. 


----------------------------------------------
Har du tränat något i helgen? Brukar du träna under helgen? Eller är lördag och söndag dina vilodagar? Hur tänker du kring träning under helgen? 

Jag ställer frågorna för att många jag träffat under mina 10 år i träningsbranschen tycker lite antingen eller. Antingen passar man på och tränar för att man är ledig eller så anser man att helgen är = vila. 

"Man ska inte underskatta vilan" citat från min sambo ;-) 

En bra tumregel är att försöka hålla i gång varannan dag. Och att träna många dagar i rad är inte skadligt. Du behöver inte vila för att du har världens träningsvärk eller för att du har tränat två dagar i rad, det vet man att det inte är skadligt- och den senaste fakta om detta kan du se ur ett program från vetenskapens värld. Finns i SVT play. Dock är att rekommendera att variera sin träning. Variation är både bra för kropp och knopp. 

Ex. 
Dag 1. Styrka- helkropp.
Dag 2. Löpning
Dag 3. Yoga
Dag 4. Styrka 
Dag 5. Promenad 

Nu är det kanske väldigt få av oss som har möjlighet att träna så här ofta- men som sagt kan och vill du avsätta tid för din träning är det alltså inte skadligt på något sätt att träna flera dagar i rad. 

Så hur tränar du under helgen? Tar du vara på att du är ledig, om du är ledig, eller satsar du på att vila? 


Inga kommentarer: