söndag 13 april 2014

Pulled Chicken

Pulled pork måste vara en av Sveriges populäraste maträtt just nu? Har tillagat det ett par gånger men känner faktiskt inte mer än ett OK. Tycker att det bli något fett med att göra på fläskkarré så i dag testade jag att göra pulled chicken och jag måste säga att det blev så mycket bättre.

Du behöver: 

1 kg kycklingfilé
1 flaska BBQ sås (Jag använder mig av Sweet Baby Ray´s. Eller så gör du egen)
1 grovhackad lök
1 finhackad vitlök
Salt, peppar och paprikpulver

1. Stek kycklingfiléerna med löken och vitlöken. Kycklingen ska endast få en fin färg på utan. Salta, peppar och krydda med lite paprikapulver.

2. Häll över allt i en lergryta, ungsäkerform eller vad som tål att stå i ugnen. Om du använder dig av en ungsform, som jag brukar göra, så täcker du allt med två bakplåtspapper. Se bara till att du stänger in kycklingen. Det ska vara som ett lock.

3. In i ugnen på 175 grader i ca 2-2 1/2 h. Ta ut och dra sönder köttet med en gaffel. Blanda med BBQ såsen som ligger på.

Servera med Coleslow, tortillabröd/ciabattabröd, sallad, salsa - eller det som du tycker om.


Det bästa av allt är att det finns kvar till morgondagens lunch! Smarrigt! 

Natti natt/
Sandra

Inga kommentarer: