torsdag 27 november 2014

Morotsbaguette



Testade att göra morotsbaguetter i går och de blev väldigt saftiga och goda. Vet ej om det var kokosmjölet eller morötterna eller kombinationen som gjorde dem något söta. Men jag tyckte det blev väldigt gott. Jag googlade på lite olika recept och hittade min inspiration från bloggen 56kilo.se Dock finns detta recept lite överallt- men med lite olika mått, så jag vet inte riktigt vem som 'äger' receptet. Ändrade om lite i receptet då jag varken hade zucchini (zucchinibaguetter kan man göra), chiafrön eller pofiber hemma. 

Ca 7 Morotsbaguetter 

Ingredienser
  1. 6 ägg
  2. 1 stor morot (riven)
  3. 1 dl mandelmjöl
  4. 2 msk kokosmjöl
  5. 1/2 dl pofiber (hade inget pofiber hemma. Hade i 1/2 Fibrex och tyckte att det blev väldigt saftigt)
  6. 1/2 dl solroskärnor
  7. 1/4 dl  linfrön + 1/4 dl pumpakärnor (här kan man ha i 1/2 dl chiafrön)
  8. 2,5 msk fiberhusk
  9. 2 tsk bakpulver
  10. 1/2 tsk - 3/4 tsk salt
  11. 1 dl riven ost (jag använde västerbottenost)
  12. Vallmofrön för dekoration

     Vispa äggen poröst. Lägg i den rivna moroten. Därefter alla andra ingredienser. Blanda och låt svälla i 10 min. Forma till minibaguetter och på med vallmofrön. Grädda i ugnen i ca 20-25 min på 200 grader. Jag grädde mina i 25 min och de blev nästa brända - så håll koll! 


Inga kommentarer: