tisdag 10 februari 2015

Pizza med Blomkålsbotten




Sorry för bilden. Hade inte bilden kvar i telefonen. 


Denna pizza är gudomlig och så enkel att göra. Att göra en pizzadeg på blomkålsbotten kanske inte låter så aptitligt, men det är det. Alla ni som följer min blogg vet att jag bara gör god mat, eller hur, Nyttigt, fräscht, enkelt, snabb och GOTT speglar mina recept. Denna gång googlade jag runt och det fanns en hel del recept. De flesta liknar varandra. Jag gjorde en botten enligt Nilla's Kitchen och toppade med vegetariska ingredienser ála Greek style enligt 56kilo.

Pizzabotten (Gluten, socker, mjölk och mjölfri!)
  • 1 mediumstort blomkålshuvud
  • 1-2 ägg
  • 1 dl riven ost (jag använder fårost eller getost)
  • 0,5 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • 2 tsk torkad oregano
  1. Tips på ingredienser om du vill göra en vegetarisk, grekisk pizza:
  2. Pizzasås
  3. Mozzarella
  4. Fetaost
  5. rödlök
  6. tomat
  7. grön paprika
  8. Kalamata oliver
  9. grön sparris
  10. Inlagd kronärtskocka


Sandys enkla tomatsås: 
Krossade tomater, någon msk tomatpuré, salt, peppar, vitlökspulver/pressad vitlök, oregano 

Gör så här:
  1. Riv/mixa blomkålen i matberedare till fint mjöl eller riv på rivjärn.
  2. I en skål, blanda blomkålen, ägg, ost och kryddor till en smet.
  3. Platta ut smeten på bakplåtspapper på en plåt med händerna och kanske med hjälp av en stekspade.
  4. Förgrädda blomkålsbotten  i 225°C i ca 10 minuter, pizzabottnen ska vara gyllengul.
  5. Ta ut och lägg på önskad (färdig eller hemmagjord) tomatsås, ingredienserna och sedan ytterligare i ca 10 minuter. Du ser när den är färdig! 
Smaklig spis!

Inga kommentarer: