tisdag 3 mars 2015

Fisksoppa med saffran och vitt vin

Denna soppa är gudomlig och så enkel att göra så ingen kan misslyckas. Jag tycker att det är godast med färsk fisk från fiskbilen - men jag har ju också en fiskare i släkten ;-)

3-4 Personer (beror på hur mycket man äter. Räkna med 3 portioner så blir det  över, kan du äta det till lunch dagen efter)

700 gram färsk eller tinad fisk (Jag köpte 350 gram kummel och 350 gram lax)
ca 2-3 hg färska räkor som du toppar soppan med innan servering 

1/2 hackad gul lök
1/2 strimlad purjolök 
1 pressad vitlök
10 cocktailtomtaer 
1 tsk timjan 
1 tsk basilika 
Salt efter smak 
1 pkt saffran 
2 1/2 dl vitt vin (alt. matlagningsvin)
1 dl Creme fraiche 
2 dl grädde 
3 dl vatten 
2 tsk tomatpuré
1 1/2 fiskbuljong

1. Fräs purjolök och lök. Pressa sedan i vitlöken. Häll på vinet, tomatpuré och lägg i kryddorna. Låt puttra några minuter. 

2. Häll nu i vatten, crème fraîche, grädde, buljong, saffran och lite salt. Låt puttra i 10-15 min. Smaka av. 

3. Lägg i fisken och låt sjuda i 7 minuter. Lägg upp och toppa med räkorna. Servera med ett gott bröd till! 

OBS!!! Jag upplevde att det blev lite för lite "soppa" och ska nästa gång addera mer vätska. Gör som du vill! 

Inga kommentarer: