fredag 24 april 2015

Falukorv med (potatis)mos!

Har VAB:at onsdag, torsdag och fredag. En febrig. hostig och snorig liten kille här hemma. Dock börjar det gå åt rätt håll och i dag har han vart pigg, dock en jäkla hosta och de brukar ju sitta i ett tag :( Därför blev det en minst sagt enkel och lättlagad middag i går. Men han åt och det gjorde mig glad.
Processad mat, charprodukter och färdigmat ska man i största möjliga mån utesluta från sin kost. Dels för att det är en massa skit i och för att man vet att den typ av mat ökar risken för livsstilsrelaterade sjukdomar som ex. hjärt-och kärlsjukdomar och cancer. Däremot att äta någon enstaka gång då och då är gör absolut ingenting. Vi äter säkert korv 1 gång i månaden, dels för att vi gillar det och för att det går så snabbt. Nu i sommartider äter vi nog korv mer än vanligt. Fisk, skaldjur, fågel och vegetariskt är att rekommendera! Men om jag köper så korv är det viktigt att det är mest kött i - då jag inte vill ha massa annat "skit" i som e-ämnen, mjöl...Jag köper oftast den som har ca 82% kötthalt. Med det sagt är den säkert långt i från ekologisk, närproducerad och bra. Men, men... i bland funkar det!


4 person 
500 gram falukorv 
Ca 700 gram - 1 kg fryst blomkål-och/eller broccoli. 
Valfri sallad till. 

Blomkåls-och/eller broccolimos (Jag gillar att blanda blomkål och broccoli)
Koka upp broccoli, blomkål eller båda. Låt sjuda i ca 5 minuter tills det har mjuknat. Häll av vattnet. Kör med stavmixer till ett mos med bitar i. Häll i en skvätt grädde eller mjölk, en klick smör, salt och peppar. Kör tills det har blivit ett slätt mos. Servera med korv och sallad. 

Går ju självklart att servars med potatismos till, för den som vill ha det. Jag brukar göra potatismos till mina herrar här hemma. Men de vill gärna ha lite av mitt mos med, men inte bara. Jätte bra alternativ för barn som inte gillar broccoli och blomkål annars. Moset brukar gå hem!

Inga kommentarer: