onsdag 3 juni 2015

Rutor på magen eller ej?!



En kollega i branschen skrev för ett tag sedan ett inlägg om det här med vältränade kroppar. Att vi kanske istället borde applådera hon/han som har lyckats få en vältränad kropp istället för att undra om hon/han är sjuk? Kan lite hålla med. Jag vet inte riktigt vart jag ska börja skriva när det kommer till detta ämne. Dels för att det finns ett rätt så skruvat ideal och det finns många unga tjejer och killar där ute som inte tänker sunt kring träning och mat och när man skriver om detta eller visar upp sin kropp får man alltid kommentarer. Jag vill inspirera till ett sunt tänk kring både mat och träning. Allt handlar om balans - både när det kommer till det psykiska och det fysiska. 

Det är ju så här. Vare sig du har rutor på magen eller inte så kan du fortfarande vara vältränad, stark och duktig på den sporten du utövar. Rutor på magen är egentligen inte något bevis på hur stark du är. Dock med bra mat och vettig dos träning kommer resultaten och även om jag personligen inte har strävat efter att få rutor på magen så kommer dem i all fall. Jag får bra kontakt när jag väl tränar och äter bra och mycket mat dagligen. Jag är inte ute efter några applåder men efter min graviditet fick jag kämpa väldigt hårt för att komma tillbaka till "min" kropp igen och ja, jag gillar resultatet jag har fått. Förutom ett bra resultat så känner jag mig stark, uthållig, skadefri och pigg. Det är fyra ledord som är extremt viktiga för mig. 


Jag är extremt medveten kring vad jag stoppar i mig, så sant. Jag äter mat som jag mår bra av och som min kropp mår bra av. Effekten av god och näringsrik mat: Jag har bättre hud, aldrig ont i magen, alltid pigg, får inga blodsocker dippar, känner mig stark när jag tränar och njuter när jag äter. 


Jag äter både kolhydrater, protein och fett. Jag fokuserar på att äta kolhydrater av god kvalité som rotfrukter, grönsaker i alla dess former, frukt, torkad frukt och bär. När det kommer till fett väljer jag att få i mig så mycket fleromättade fettsyror som möjligt; fet fisk, avokado, nötter, frön, olivolja, rapsolja och kokosolja. Protein som alla andra kött, fisk, fågel, ägg m.m. Till det stora hela undviker jag gluten och socker, min mage funkar bäst av det. 

Måltidsordning - så här äter jag oftast och måndag-fredag : 
Frukost 
Lunch 
Middag 
Kvällsmat

1. Beroende på vad och hur jag tränar äter jag i bland mellanmål innan lunchen och i bland äter jag mellanmål innan middagen. Så i snitt 4-5 ggr/dagen. 

2. Helgerna ser lite annorlunda ut. Då äter jag i snitt 3-4 ggr/dag. Ett mål mindre oftast. Det pga att jag äter frukost senare. OM JAG INTE JOBBAR HELG! 

3. Jag äter alltid någon efterrätt, godis, glass eller liknande under helgen. Jag älskar det! Fredag och lördag brukar bjuda på något sött efter maten. I bland något glas vin eller 1 öl till maten, beroende på vad vi äter. 

Det är VAD Jag mår bra av att äta. Det betyder inte att du ska göra på samma sätt. Det är så individuellt vad våra kroppar mår bra av. Det ena behöver inte heller utesluta det andra. 

Jag tränar i snitt 5-7 h/veckan +/- 1 h hit och dit. Lite beroende vad jag har för jobb uppbokat. 
I vår har det på ett ungefär sett ut så här: 2 BODYPUMP pass i veckan, 1 BODYJAM, 1 SH'BAM, 1 löpning och 1 Grit Plyo. 

Nu kör jag endast 1 BODYPUMP fast i veckan och ska fokusera lite på att gymma + börja intervallträna. Brukar variera min träning och när sommaren är här då står det löpintervall på schemat. Roligt och utmanande. 

Jag är stolt över vad jag har åstadkommit efter en graviditet. Jag har kommit tillbaka starkare än någonsin, äter god mat, njuter av livets goda i bland och är frisk och kry. Jag är nöjd. 

Vill du hitta en balans i ditt liv och en sund inställning till mat? Tveka inte att höra av dig 
sandra@sandraborjesson.se 

Alla är vi unika! 
Sandra


Inga kommentarer: