onsdag 10 juni 2015

Vegetarisk Bolognese

Ursäkta bilderna men jag hade en 2-åring och en 3 åring att jaga under tiden och hann inte med att ta andra bilder. 

Ojojojoj säger jag jag bara! Varför har jag inte testat att göra en riktig Bolognese med en grund på Sojafärs tidigare? Detta smakade precis som en vanlig Bolognese med ex. nötfärs, ingen skillnad. Klimatsmart och bra för kroppen på samma gång, win win! 

6 portioner 

500 gram Sojafärs (jag köpte fryst på Ica Maxi) 
Rapsolja/Olivolja till stekning
1 morot 
1 bit rotselleri (ca 50-100 gram) 
3 vitlöksklyftor 
1 gul lök 
Ca 1 msk timjan
2 lagerblad
Några cocktailtomater eller 1-2 tomater. 
2 msk tomatpure
1 burk krossade tomater 
2 1/2 dl röd matlagningsvin eller rödvin 
1 dl vatten 
Salt, peppar efter smak. 

1. Hacka rotsellerin, morötterna, löken och vitlöken. - JA förbered allt som jag har gjort nedan. 

2. Fräs lök, rotselleri, morot, vitlök och sojafärs några minuter. Lägg i resten av ingredienserna. Koka upp och låt småputtra i 1 h. Ju längre den får koka desto godare. 

3. Servera med en god sallad, pasta, shiratakinudlar eller vad som önskas. 


Inga kommentarer: