torsdag 9 juli 2015

Gluten-och sockerfria Hallongrotta

God morgon! 
För några dagar sedan var jag sugen på att testa att baka en god kaka. Jag är ju så långt i från ett kakmonster man kan komma. Min bror, sambo, son och pappa däremot - de kan käka småkakor. Blä! Men jag tänkte lite utan för min box. Hittade detta recept på flera sidor på nätet, så jag vet inte vem som "äger" receptet. Men det var väldigt gott. Blev positiv överraskad. 

12 kakor

2 dl mandelmjöl
0.5 dl kokosmjöl (Jag använder helst Aman Prana.)
0.5 dl Stevia strö (eller annan sötning som motsvarar ca 1/2 dl sötning. Agavesirap, kokossocker, vanligt socker eller vad som önskas?)
1 tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver
75 gram smör
Nypa salt 
Osötad sylt, hallon eller mosade hallon. 

Låt smöret vara rumstempererat. Blanda allt i en matberedare eller knåda för hand. Rulla till 12 bollar. Gör ett hål i bollarna genom att tryck med ett finger. Platta till sidorna något. Lägg i sylten i hålet och grädda i ca 10-15 minuter i 200 grader. Ta ut kakorna och låt svalna, så de får stelna. 








Trevlig fika :)

Inga kommentarer: