onsdag 9 december 2015

Gluten-och sockerfria pepparkakor

Ca 15 pepparkakor (inspirationen till receptet hittade jag på bakasockerfritt.se) 

20 gram smör
1 dl mandelmjöl
2 msk fibersirap gold (jag använde 2 msk vanlig fibersirap och 1 msk stevia strö)
1 msk flytande smakfri kokosolja 
1 1/2  msk kokosmjöl
1 msk pofiber
1 tsk pepparkakskrydda

Sätt ugnen på 175 grader.
Koka upp sirapen. Häll i stevia strö, kokosoljan och smöret, rör runt tills allt har smält. Blanda de torra ingredienserna   i en bunke och häll sedan i sirapblandningen. Knåda ihop till en liten deg. Ta i lite mer kokosmjöl om det behövs. Börja med max 1 tsk i taget. 

Lägg degen mellan två bakplåtspapper och kavla ut en rätt tunt. Tryck ut pepparkakor med valfria formar. Ta bort den deg som inte går att använda och kavla ut på nytt, det räcker till ca 3-4 kakor till. Grädda mitt i ugnen i ca 8 minuter. Jag vände på plåten efter 4 min. 
Ta ut och låt kallna. Mums! 


Allergier? Jag har inte experimenterat med detta recept och om du testar får du gärna höra av dig till mig om hur det blev. 

Nötallergiker? 
Testa bovetemjöl eller annat alternativt mjöl.

Laktos eller Mjölkallergiker?
Använd laktosfritt eller mjölkfritt smör. 




 

Inga kommentarer: