fredag 1 april 2016

Broccolisoppa

Broccolisoppa som går på 15 minuter att tillaga. Har få ingredienser och är billig. När jag äter vegetariskt älskar jag att tillaga soppor, då det är så enkelt. Jag hittade inspirationen på Mitt kök . Till denna soppa kan du servera mitt kesobröd som du hittar här. Kesobrödet innehåller både keso, ägg och frön vilket gör måltiden näringsrik med mättande protein och nyttiga fetter. Då soppan i sig inte är så matig så behöver du något mer. Vill du inte göra mitt kesobröd kan du med fördel äta ett grovt bröd med ex. keso på, för att få i dig proteinet. 



Ingredienser

4 portioner

  • 1 vitlök

  • 1 gul lök

  • 2 broccolihuvuden
  • 
2 msk olivolja

  • 1 liter vatten

  • 1 grönsaksbuljongtärning

  • salt och svartpeppar

Tillbehör: 
Ett gott bröd, exempelvis mitt kesobröd med en god lagrad ost på. Brödet gör du innan du sätter i gång med soppan. Medans brödet bakas i ugnen (ca 15-20 min) gör du soppan. 

Så här gör du soppan

  1. Strimla vitlök och lök. Skär broccolin i mindre bitar. Hetta upp en kastrull med olja och bryn lök, vitlök och broccoli några minuter. Häll på vatten och smula ner buljongtärningen. Låt koka 10 minuter.
 
  2. Mixa soppan med en mixerstav och smaka av med salt och peppar. Fördela soppan i skålar och servera med kesobrödet. 

Smaklig spis!

Inga kommentarer: