onsdag 17 maj 2017

Vegetarisk pasta med pesto

Alltså detta var så himla gott så jag måste dela med mig av receptet som jag själv hittade på lite spontant. Kanske inte så märkvärdigt, dock. Men glá för att det blev så smarrigt samt att jag blev mätt. Har även hittat min favorit linspasta-sort. Denna sort finns på Willys och Hemköp. Fler butiker som har Garant? I alla fall. Kokas den i saltat vatten blir den lika god som vanlig pasta, tycker jag. Båda barnen här hemma gillar den med. Bönpasta är kaloririk och därmed behöver du endast något fräscht och lätt till. Linspasta innehåller 25 gram protein per 100 gram och en portion skulle jag säga är ca 80 gram? Därmed behöver du inte tillföra rätten mer protein om du äter varierat förövrigt. 

Linspastan innehåller bra kolhydrater, är rik på fibrer och stor mängd protein. 


Receptet är för 1 person:

2 dl okokt pasta 
1/4 zucchini 
10 champinjoner 
1/4 rödlök 
1/4- 1/2 paprika 
2-3 tsk pesto (beror lite på hur stark pestosmak du vill ha) 
Salt, peppar 
Rapsolja till stekning 

1. Koka pastan enligt anvisning i saltat vatten. 

2. Dela zucchinin och paprikan i stavar, finhacka rödlöken och dela champinjonerna. Stek grönsakerna tills de har blivit mjuka och fått lite färg. 

3. Lägg över den kokta linspastan i stekpannan och klicka i peston. Blanda runt så att både grönsaker och pastan får smak av peston. 

4. Servera :-) 




Busenkelt, klimatsmart och bra för kroppen. WIN-WIN. 



Inga kommentarer: